Kilimanjaro tips; wat is de beste tijd om de Kilimanjaro te beklimmen, wat zijn de mooiste routes en hoe bereid je je voor?


Door: Rob Minken

Na jarenlang reizen door het continent van mijn dromen werd ons bij Matoke Tours gevraagd wie de machtige Kilimanjaro zouden willen beklimmen!? Mijn collega Nicole en ik riepen volmondig 'ja'!

Zonder te weten wat het beklimmen van de hoogste berg van Afrika precies inhoudt, begonnen we met de voorbereidingen op dit schitterende avontuur: 'Welke route kun je best beklimmen'? 'Wat is de beste reistijd'? 'Hoe bereid je je voor'? 'Wat neem je mee'? Allemaal vragen die ons tijdens de voorbereidingen bezig hebben gehouden. Hieronder volgen mijn belangrijkste tips die je op weg helpen om jouw avontuur op de Kilimanjaro tot een succes te maken!

Wat is de beste periode en reistijd voor de Kilimanjaro?

De eerste vraag die wij ons afvroegen is in welke periode van het jaar we de expeditie het best zouden kunnen uitvoeren. In principe is de Kilimanjaro het hele jaar door te beklimmen, alleen verschillen de seizoenen nogal van elkaar en kan het weer snel omslaan.

In de maanden januari, februari, maart, augustus, september en oktober zijn de klimcondities goed met helder weer en een relatief hoge temperatuur. April & mei zijn de traditionele regenmaanden, dus is de kans op regen/sneeuw groter dan in andere maanden. Juni & juli zijn ook prachtige maanden voor de beklimming al zijn de temperaturen in deze periode vaak wat lager dan in de overige maanden. November & december zijn goede maanden, maar in deze periode kan er iets meer neerslag in de vorm van regen of sneeuw vallen.

Wij zijn de beklimming in juni aangegaan en hoewel het koud was op de top (-20) was het weer helder en kwamen wij al snel boven de laaghangende wolken, waardoor de nachten kraakhelder waren.

Samenvattend:

  • Uitstekende klimcondities: in januari, februari, maart, juni, juli augustus, september, oktober
  • Goede klimmaanden met iets meer kans op regen/sneeuw: november en december
  • Traditionele regenmaanden met meer sneeuw april en mei

Welke route op de Kilimanjaro kent het hoogste slagingspercentage?

De tweede vraag die we ons tijdens de Kilimanjaro voorbereiding hebben afgevraagd, is welke route het hoogste slagingspercentage kent. De top van de Kilimanjaro kan via verschillende routes bereikt worden, waarvan de Marangu Route (Hutten) en de Machame route (kamperen) de meest populaire routes zijn.

Het beklimmen van de Kilimanjaro is geen technische klim, de uitdaging zit hem meer in de immense hoogte van de berg en de bijzonder snelle bestijging. Iedereen die de berg beklimt kan last krijgen van hoogteziekte; topfit of ongetraind, van tevoren is niet in te schatten hoe het lichaam zal reageren op de hoogte.

Over het algemeen kan worden aangenomen dat hoe meer de tijd wordt genomen om te wennen aan de hoogte, hoe groter de kans van slagen tot het behalen van de top! Er kan dus het best gekozen worden voor één van de langere routes zoals de Lemosho of de Machame route met acclimatiseren.

Wij kozen uiteindelijk voor de Machame route met acclimatiseren en raden dit tot op de dag vandaag nog steeds aan. Het is door de jaren heen de meest populaire route van Matoke Tours geworden en we kunnen met trots vermelden dat ongeveer 90% van de deelnemers de top haalt!

Hoe bereid je je voor op de Kilimanjaro?

Toen wij eenmaal de juiste route (Machame mét acclimatiseren) en beste reistijd hadden bepaald, zijn wij begonnen met de trainingen. Hoewel de Kilimanjaro geen technische beklimming is, moet de inspanning niet worden onderschat. Het is de hoogst 'bewandelbare' berg ter wereld en een goede voorbereiding is noodzakelijk voor een succesvol verloop naar de top.

Wij begonnen ongeveer 6 maanden voor vertrek met het opbouwen van onze conditie middels hardlopen en wandelen. Vanaf 4 maanden voor vertrek is ook het verstandig om naast de conditie de gewrichten en spieren te laten wennen aan lange afstanden (minstens 10 km) door wandeltochten te ondernemen. Zorg er voor dat deze wandeltochten ondernomen worden op dezelfde schoenen als die worden gebruikt voor de Kilimanjaro, zodat deze helemaal goed zijn ingelopen. Tevens is het raadzaam om tijdens deze wandeltochten een rugzak met 4-7 kilo te dragen om ook de rugspieren te laten wennen aan het gewicht dat tijdens de beklimming dagelijks gedragen zal worden. Ook in de sportschool kunnen de nodige oefeningen ondernomen worden om de juiste spiergroepen te trainen. Iedereen met een goede conditie kan de top van de Kilimanjaro behalen, maar degenen die beter voorbereid gaan, zullen niet alleen de top halen, maar hier ook veel meer van genieten.

Veel succes met de voorbereidingen!

Deze Kilimanjaro blog werd u aangeboden door Rob Minken, Kilimanjaro specialist bij Matoke Tours.

Meer weten?

Wilt u meer weten over onze Kilimanjaro reizen, deze expeditie of heeft u naar aanleiding van dit artikel specifieke vragen? Wij helpen u graag verder! Mail gerust naar: info@matoketours.nl of bel tijdens kantooruren +31 (0) 73 612 3364.

Ook nodigen we u graag uit om één van onze Kilimanjaro spreekuren te bezoeken. Onze Kilimanjaro specialisten delen dan uit eerste hand hun bevindingen, voorbereidingen, tips en nog veel meer!