Afrika magazine
Het Matoke Magazine telt maar liefst 243 pagina’s boordevol impressies, reistips, reviews, reizen, verhalen en foto’s.
VRAAG HIER GRATIS HET MAGAZINE DIRECT AAN!Ik heb het flink te pakken. Al jaren ben ik besmet met het reisvirus en volgens de laatste cijfers van het RIVM ben ik lang niet de enige. Ervaringsdeskundigen weten dat het reisvirus besmettelijk, chronisch en onbehandelbaar is. Onze onstilbare drang om nieuwe culturen en prachtige natuurgebieden te verkennen leidt tot herhaalde uitbraken van verwondering. We herkennen de symptomen wel (constante reiskoorts en een onvermogen om langdurig op één en dezelfde plek te blijven), maar wetenschappelijke pogingen om het virus te beheersen zijn tot nu toe tevergeefs gebleken. We kunnen alleen maar concluderen dat het reisvirus een permanente, zij het aangename, toevoeging aan ons leven blijft.
Mijn favoriete reismaatje is mijn reislustige en tevens geïnfecteerde zoon Noah. We maakten onze eerste verre reis toen hij 3 maanden oud was en sindsdien reizen we jaarlijks. Op elke reis stralen zijn ogen verwondering uit, en het zien van zijn groei en ontdekkingsdrang maakt me apetrots! Herkenbaar? Dan bent u wellicht ook besmet. Ook herkent u zich dan waarschijnlijk in mijn worsteling tussen het verlangen om prachtige, ongerepte natuurgebieden te blijven ontdekken en het besef dat mijn reisgewoonten, met name vliegen, een negatieve impact hebben op diezelfde natuur.
Ik ben Wim, mede-eigenaar van Matoke Tours. Ik ben verantwoordelijk voor ons beleid op het gebied van duurzaamheid, maar vooral ook een reiziger in hart en nieren. Graag neem ik u mee op mijn reis, een duurzaamheidsreis. Het is een reis zonder eindpunt, waarbij ik op zoek ben naar de balans tussen de positieve en negatieve impact van reizen en hoe hiermee om te gaan in de praktijk.
Want ja, reizen heeft ook een positieve impact. Juist op veel verre bestemmingen en/of ontwikkelingsbestemmingen brengt het toerisme veel goeds. Doordat toeristen betalen om natuurgebieden te bezoeken en wilde dieren te zien, worden deze beschermd en behouden.
Ook zorgt de reisbranche voor enorm veel werkgelegenheid. Wist u dat 10% van de wereldbevolking voor hun inkomen afhankelijk is van toerisme? Als dat wegvalt, zullen veel van die mensen terug moeten vallen op landbouw, en die extra landbouwgrond zal ten koste gaan van natuurgebieden. Zonder toerisme zullen vele natuurgebieden (en diersoorten) helemaal verdwijnen. De schade voor natuur en klimaat zal daarmee enorm zijn. Helemaal niet meer reizen (en dus vliegen) is dus niet de oplossing.
Vliegen heeft een negatieve impact op het klimaat vanwege de uitstoot van broeikasgassen. Met name koolstofdioxide (CO2), stikstofoxiden (NOx) en waterdamp hebben een groot negatief effect op het klimaat. Daarnaast zijn verre vluchten schadelijker voor het klimaat dan kortere vluchten, ook relatief gezien. Dit heeft een aantal oorzaken:
Een retourvlucht Amsterdam-Oeganda stoot gemiddeld 1300 kg CO2 per persoon uit. Een retourvlucht naar Tanzania 1000 kg CO2 per persoon en een vlucht naar Zuid-Afrika of Madagaskar stoot gemiddeld 1500 kg CO2 per persoon uit. Op onze bestemmingen wordt er gemiddeld bijna 1300 KG CO2 per persoon uitgestoten en dat is gemiddeld weer 93% van de totale uitstoot van een reis. Om het verder in perspectief te brengen is het goed om te weten dat 1300 KG Co2 gelijkstaat aan 650 kWh. Met 650 kWh kan ik ongeveer 650 wasjes draaien.
De internationale vlucht heeft dus – zoals we al wisten – de grootste negatieve impact van de reis op ons klimaat en onze planeet. Gemiddeld is dit ongeveer 93% van de totale CO2 uitstoot van de reis. Daar valt dus ook de meeste winst te behalen. Ik vind het dan ook frustrerend dat luchtvaartmaatschappijen buiten de Parijs-akkoorden & andere klimaatverdragen vallen. Innovatie gaat immers sneller als er druk achter zit. Dat mag ik echter niet als excuus gebruiken om weg te kijken, want laten we eerlijk zijn; ik ben zélf verantwoordelijk voor het reisgedrag en de CO2-uitstoot van mijn zoon en mij.
Er zijn tegenwoordig handige rekenmodellen om te berekenen hoeveel een specifieke vlucht uitstoot, zodat je niet met gemiddelden hoeft te werken. De verschillen in uitstoot worden veroorzaakt door het type vliegtuig, het aantal tussenstops of de route en die verschillen kunnen enorm groot zijn. Zowel voor privé als voor Matoke Tours gebruik ik Google Flights. Als ik hier mijn reisdata en route invul, krijg ik verschillende vluchtopties te zien met daarachter de Co2-uitstoot per optie. Zo kan ik dus een vlucht selecteren op basis van de minste uitstoot. Handig!
Tijdens de reis stoot je natuurlijk ook uit, maar het is wat moeilijker om dit nauwkeurig te meten. Met Matoke Tours zijn we bezig om dit voor elke reis in kaart te brengen, zodat u dit niet hoeft te doen. We hopen dit in 2025 bij elke reis op onze website te benoemen. Tot die tijd kan ik/ kunt u werken met een gemiddelde. We weten dat de vlucht op onze bestemmingen gemiddeld 93% van de CO2 uitstoot veroorzaakt. Ik kan dus eenvoudig bereken wat mijn uitstoot dan is bij 100%. Daarbij is het goed om te realiseren dat dit een gemiddeld betreft; wanneer ik veel binnenlandse vluchten gebruik zal dit aan zienlijk meer zijn.
Doordat ik nu de uitstoot van mijn reis weet, kan ik ook opzoek gaan naar manieren om dit te reduceren of te compenseren. Maar hoe doe ik dat? Er zijn zorgen over de daadwerkelijke effectiviteit van CO2-compensatieprojecten en de mate waarin ze de uitstoot daadwerkelijk verminderen. Sommige projecten bieden mogelijk niet het verwachte niveau van CO2-compensatie. Niets doen is echter ook geen optie. Hieronder geef ik een paar tips:
De Verenigde Naties, de Wereldbank en andere internationale organisaties investeren juist in toerisme in ontwikkelingslanden. Ze erkennen het belang van toerisme, vanwege de positieve impact op werkgelegenheid en voor het behoud van regenwouden en andere natuurgebieden. Niet meer reizen is dus niet de oplossing en gelukkig maar, want het reisvirus is immers chronisch en onbehandelbaar. Het gaat uiteindelijk om het vinden van de juiste balans tussen reizen en minder CO2 uitstoten. Dit begint met weten wat je nu eigenlijk uitstoot en wat dit betekent voor het klimaat. Vervolgens kan iedereen op zijn of haar eigen manier opzoek gaan naar een manier om dit te reduceren of compenseren. Niets doen is voor mij geen optie meer en dat kan ik ook niet uitleggen aan mijn zoon. Ik hoop dat mijn zoektocht ook u een beetje op weg helpt, want uiteindelijk is de meeste winst behalen als we allemaal een beetje doen.
Wim Kok
Inspireren wij u graag met onze ervaringen en tips!
Heeft u vragen? Stel ze aan onze specialisten, zij helpen u graag bij het organiseren van uw safari naar Tanzania!
Het Matoke Magazine boordevol reisinspiratie ontvangen? Wij sturen het u graag per post toe!
Bent u op zoek naar meerdere handige tips voor tijdens uw reis door Afrika? Neem dan een kijkje bij onze andere blogs.
Het Matoke Magazine telt maar liefst 243 pagina’s boordevol impressies, reistips, reviews, reizen, verhalen en foto’s.
VRAAG HIER GRATIS HET MAGAZINE DIRECT AAN!